Lise og Helene mødte kæmpe opbakning i det lokale erhvervsliv og endte med at holde 55 liveauktioner på Facebook og sælge blomster fra deres hjemmeadresser. Foto: Magic Moments by Marianne.
Kæmpe opbakning fra det lokale erhvervsliv
Foruden spisearrangementerne, som folk købte billetter til, ville Lise og Helene lave lidt auktioner i løbet af dagen. Men det endte med at blive et noget større element, end lige planlagt.
- Vi kom hele tiden i tanke om flere muligheder. Vi var bange for, at vi ikke kunne komme af med det hele, men det gik så nemt. Vi kunne sælge meget mere og have taget mere for det i bagklogskabens lys, griner Helene.
Det endte med ikke mindre end 55 liveauktioner på Facebook, som de brugte et regneark til at holde styr på. Præmierne samlede Lise og Helene ind hos det lokale erhvervsliv. De startede med at sende en mail ud, hvor de fortalte om projektet. Derefter satte de en dag af til at gå rundt og snakke med de erhvervsdrivende. De startede i de butikker, hvor de selv handler og føler sig trygge.
- Det gælder om at være lidt kreativ og tænke ud af boksen. Vi nøjedes ikke kun med butikkerne. Vi gik også til de lokale behandlere, vinduespudseren, pizza-steder, teater og blomsterhandler, siger Lise.
- Vi ved, at de bliver spurgt om alt muligt hele tiden, så vi ville også gerne give noget den anden vej. Så alle, der ville være med, tog vi et billede af og sendte bagefter et takkekort med beløbet, de havde samlet ind gennem deres donation, fortæller Helene og fortsætter:
- Og så lavede vi en sponsorvæg på cafeen på dagen, hvor der kørte et PowerPoint-show med alle dem, der havde støttet.
Og det gav i den grad pote. Rygtet om deres arrangement spredte sig i lokalsamfundet, og folk begyndte selv at henvende sig med ideer og ting, de ville donere.